Türk Eğitim Vakfı (TEV) ve Türkiye'deki Fransa Büyükelçiliği'nin Fransa'da yüksek lisans yapmak isteyen öğrencilere verdiği burs muhteşem bir fırsat. Fransa'daki masraflarınızı karşılayabileceğiniz bu bursa başvuru nasıl yapılır, bursu nasıl kazanabilirsiniz?
Sadece Fransa'da okumak için olan bu özel burs her yıl 5 öğrenciye veriliyor. Aranan kriterler 30 yaşından büyük olmamak (30 yaşında olabilirsiniz), üniversitede not ortalamasının 3 üstü olması ve İngilizce veya Fransızca bilmek (dil bilginizi TOEFL, IELTS [İngilizce için] veya DELF [Fransızca için] sınavlarını geçtiğinizi gösteren belgeler sunarak kanıtlıyorsunuz). En güzel yanı o sırada öğrenci olmanız gerekmiyor.
Sadece Fransa'da okumak için olan bu özel burs her yıl 5 öğrenciye veriliyor. Aranan kriterler 30 yaşından büyük olmamak (30 yaşında olabilirsiniz), üniversitede not ortalamasının 3 üstü olması ve İngilizce veya Fransızca bilmek (dil bilginizi TOEFL, IELTS [İngilizce için] veya DELF [Fransızca için] sınavlarını geçtiğinizi gösteren belgeler sunarak kanıtlıyorsunuz). En güzel yanı o sırada öğrenci olmanız gerekmiyor.
BAŞVURU SÜRECİ
Yurtdışı yüksek lisans burslarının çoğunun başvuru süreci aynı oluyor. İlk başvuruda çoğu burs veren kurumların gerektirdiği belgeleri postalayarak başvuruyorsunuz. Özgeçmiş, not ortalamasını gösteren transkript, diplomalar, iki öğretim üyesinden referans mektubu, aile gelirine dair belgeler, Fransa'da okumak istediğiniz okulla ilgili bilgiler ve yazışmalarınız gibi belgeler istiyorlar. Başvururken okuldan henüz kabul almış olmak zorunda değilsiniz, okulla iletişime geçtiğinizi ve başvuracağınızı kanıtlamanız yeterli. Tabi ki mülakata kadar başvurup kabulünüzü almanız lazım ki adaylığınız sağlam olsun.
Belgeleri gönderdikten sonra inceleme aşaması oluyor ve bir aday listesi çıkarıyorlar. Benim başvurduğum sırada listede yaklaşık 15-20 kişi vardı. o listeyi topluca mail atarak mülakata çağırıyorlar. Böylece başka kimlerle yarıştığınızı görüyorsunuz. Ben listeye baktığımda çoğu kişi Türkiye'nin farklı yerlerindendi. Genellikle devlet üniversitelerinde okuyorlardı (İstanbul Üniversitesi, ODTÜ, Akdeniz Üniversitesi, Marmara Üniversitesi gibi okullar vardı listede) ve Fransa'da da devlet üniversitelerinde okuyacaklardı. Benim okuyacağım okulun business school olması yani oldukça pahalı olmasının bir dezavantaj olacağını anlamıştım. Bir de dikkatimi çeken, çoğu aday farklı bölümlerdendi. Uluslararası İlişkiler, Makine Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği, Edebiyat şu an hatırladıklarım.
MÜLAKAT AŞAMASI
Ben başvurduğum sırada ortalamam 3.12'ydi (3.16 ile mezun oldum.) Seçtiğim bölümde (Creative Business) okumayı çok istiyordum. Fransa'ya gidip Fransızca öğrenmek daha da çok... Mülakatın okuyacağınız bölümün dilinde olacağını söylemişlerdi. Benim okulum İngilizce eğitim verdiği için mülakata İngilizce cevaplar düşünerek hazırlandım. İngilizcem oldukça iyiydi. Rahatça sohbet edip kendimi ifade edebiliyordum. Mülakata hazırlanırken kendimi nasıl tanıtacağıma, neden Fransa'da, neden o okulda ve o bölümde okumak istediğime dair yanıtlar yazıp kafamda tekrar ettim. Okulu ve bölümü zaten başvuru sırasında çok araştırdığım için çok iyi biliyordum ve her türlü soruya hazırdım. Okuyacağım bölüm kültür sanatla ilgili olduğundan sevdiğim kitapları, müzisyenleri, ressamları vs. düşünüp not ettim. Kıyafet olaraksa siyah kot pantolon ve hafif desenli kahverengi şifon bir bluz giydim. Siyah göz kalemi dışında hiç makyaj yapmadım.
Mülakatlar TEV'in Şişli'deki binasında yapılıyor. Ben mülakatıma bana verilen saatten yarım saat önce gitmiştim, onun üstüne bir de fazladan 1 saat daha bekledim. Bazı adaylarla çok uzun sürebiliyor görüşmeler. Yine de belli olmaz, her zaman mülakatlarınıza erken gitmenizi tavsiye ederim. Diğer adaylarla aynı anda bekliyorsunuz, biraz gergin oluyor. Kendimi O Ses Türkiye'ye katılmış ve Hadise, Murat Boz, Athena veya her kimse onların karşısına çıkıp şarkı söyleyecek gibi hissetmiştim. Sizden önceki adaylar çıkıp "Of muhteşem geçti ya. Bölümle ilgili şeyler sorcaklar sanmıştım, geçmişimle ilgilendiler. Ama çok iyi konuştum." gibi şeyler söyleyip hafiften cesaretinizi kırmaya çalışıyor veya aklınızda toparladıklarınızı alt üst ediyorlar. Hiç dinlemeyip oralı olmamanızı tavsiye ederim.
Türk Eğitim Vakfı'ndan Yurtdışı Burslar Yöneticisi Hüseyin Bey sağ olsun çok iyi bir insan. Çok yardımcı olmuştu. Kendisi beni mülakat odasına çağırdı gülümseyerek. Mülakatın başlarında da önce izin alıp fotoğraflarımı çekmişti. Kim bilir o stresli halimle fotoğraflarda nasıl çıktım? Sosyal medyada falan paylaşmadıkları için çok mutluyum.
Girdiğim ilk ciddi mülakattı, ne bekleyeceğimi, kaç kişinin olacağını hiç bilmiyordum. Dikdörtgen bir odada upuzun bir masanın etrafında 6-7 kişi vardı. O kadar kişi beklemiyordum. Çoğunluk erkekti ve 50 yaş üzeriydi. Herkes çok şık giyinmişti. Bir tane de Campus France'tan yani Fransa Büyükelçiliği temsilcisi bir kadın vardı. Daha önce Fransız Kültür Merkezi'ne gittiğimde Eiffel Bursu hakkında soru sormak için de kendisiyle görüşmüştüm.
Odaya girdiğimde önce Fransızca biliyor musun diye sordular. O sırada A2 seviyesinde biliyordum birazcık konuştum sonra rahat olmadığımı anlayınca İngilizce'ye değiştiler. 5 dakika sonra falan da konuşma tamamen Türkçe'ye döndü. Sadece Fransız kadın ara sıra İngilizce konuştu.
SORULAR
Adaydan adaya değişiyor ama bana şöyle sorular yönelttiler:
-Neden Fransa'da okumak istiyorsun?
-Okuyacağın bölüm ne hakkında?
-Neden okumak istiyorsun?
-Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler'den sonra neden kütür sanatı seçtin? (Bu soruyu beklediğim için güzel bir cevap hazırlamıştım)
-Boğaziçi Üniversitesi'nde Çarşamba günleri olan Klasik Müzik konserlerine gidiyor musun? (Jüriden biri benimle müzik üzerine konuşmak için Boğaziçi'nde okuyor olmamdan faz alarak başlatmıştı bu soruyu)
-Okuyacağın okul çok pahalı. Bursu alamazsan nasıl gideceksin?
-Kültür sanat yönetimi alaylı mı olur kalaylı mı? (Yani kültür sanat üzerine çalışmanın okumakla mı yoksa çalışarak mı olacağını sordu yaşlı bir amca. Onu ikna etmek için hayli zorlandım ama sonunda ikna oldu.)
İçerde en fazla 20 dakika kalmışımdır. Mülakatım çok iyi geçmişti bana kalırsa. Ancak hem Fransız kadın hem de diğer jüri üyeleri okulumun çok pahalı olmasını çok sorun ettiler ve o konuda çok üstüme geldiler. Daha sonra yine maille bireysel olarak sonuçları açıkladılar ve bekleme listesinin 1. sırasında olduğumu öğrendim. Daha önce hiç yurtdışında okuma şansı edinmemiş (ben İrlanda'da Erasmus yapmıştım) ve devlet okullarında ya da daha uygun fiyatlı okullarda okuyacak öğrencilere öncelik verdiklerini tahmin ediyorum, ki mantıklı da.
BURS SONUCU
Çok üzüldüm ama bir süre sonra alamadığımı kabullendim. Bir şekilde ailem sağolsun Fransa'da okumaya yine de gittim. Okula başladıktan 1 ay sonra, 26 Eylül 2014'te TEV'den yine Hüseyin Bey bana ve anneme ulaştı ve bursu aldığımı söyledi!! Annemle telefonda ağlaşmalarımızı çığlıklarımızı hiç unutamam. TEV Türkiye'de eğitimin en önemli kurumlarından biri, her zaman saygı duydum. Üstüne bir de beni ve ailemi mutlu etti ya... Onlara her zaman minnettar olacağım. TEV gibi burs sağlayan, yurtdışına Türkiyeli öğrenci götüren daha çok kurumumuz olsa keşke.
BURS MİKTARI
Bursla ilgili muhtemelen merak ettiğiniz önemli bir ayrıntıyı söyleyeyim, şu an değişmiş midir bilmiyorum benim gittiğim 2014-2015 eğitim yılında TEV ayda 492€, Fransa Büyükelçiliği yani Campus France ise 290€ veriyor. Yani toplamda 782€. Aynı zamanda yurt ayarlayabiliyorlar ve o yurdun ücretinin yaklaşık yarısını karşılıyorlar. Ev tutmaya karar verirseniz de yaklaşık 100€ ona yardım ediyorlarmış. Ben bunu iletişim bozukluğundan öğrenememiştim. Bursu alırsanız mutlaka ayrıntılarıyla bütün haklarınızı öğrenin, soru sormaktan çekinmeyin. Campus France ve TEV ile ayrı ayrı görüşmeniz gerekecek birbirlerinden sürekli haberdar olmadıkları için. Bu arada bir de Fransa'da CAF diye bir şey var. Devlet öğrencilere kaldıkları yer için maddi yardımda bulunuyor. Benim Lille'de okurken kiram 350€'ydu ve devletten 150€ geri alıyordum. Eğer Paris dışında bir şehirde okuyorsanız bu bursla paşalar gibi olmasa da geçinebilirsiniz.
Bursun tek kötü yanı TEV'in verdiği kısmın tamamını 2 yıl sonra taksitler halinde kuruma tekrar vermek zorunda olmanız. Bunun için bir taahhüt imzalıyorsunuz. Ama bunu bir sorun olarak görmemek, sizin gibi başka öğrencilerin de yurtdışında okumasına fırsat sağlamak olarak düşünmek lazım. Aslında TEV'e yardımda bulunmuş oluyorsunuz. Ayrıca imzaladığınız taahhütte her şey detaylı olmasına rağmen TEV çok anlayışlı ve yardımsever bir kurum. 2 yıl sonra iş durumunuz iyi değilse, parayı henüz geri ödeyemeyecek durumdaysanız, bir şekilde konuşup daha sonra ödemek içni anlaşabileceğinizi tahmin ediyorum.
Bursun tek kötü yanı TEV'in verdiği kısmın tamamını 2 yıl sonra taksitler halinde kuruma tekrar vermek zorunda olmanız. Bunun için bir taahhüt imzalıyorsunuz. Ama bunu bir sorun olarak görmemek, sizin gibi başka öğrencilerin de yurtdışında okumasına fırsat sağlamak olarak düşünmek lazım. Aslında TEV'e yardımda bulunmuş oluyorsunuz. Ayrıca imzaladığınız taahhütte her şey detaylı olmasına rağmen TEV çok anlayışlı ve yardımsever bir kurum. 2 yıl sonra iş durumunuz iyi değilse, parayı henüz geri ödeyemeyecek durumdaysanız, bir şekilde konuşup daha sonra ödemek içni anlaşabileceğinizi tahmin ediyorum.
Ocak-Şubat ayına kadar bu burstan yararlandım. Daha sonraysa yine yedekten Jean Monnet bursunu kazandım! Hem okul masraflarını karşılaması hem de aylık çok daha fazla para vermesi (ve bu parayı sonra geri ödemek zorunda olmamam) hem de prestiji nedeniyle muhteşem bir burs olması nedeniyle TEV burs hakkımı yarıda keserek Jean Monnet bursunu kabul ettim. Yaşadığım en büyük mutluluklardan, bana verilen en büyük fırsatlardan biriydi. Fransa'daki eğitim hayatımı daha da kolaylaştırdı ve ailem üzerindeki yükü inanılmaz azalttı.
Ama TEV bursunun da öğrencilere yepyeni kapılar açtığı ve onun da çok iyi bir burs olduğu gerçeğini göz ardı etmeyelim. Hele de şu an Jean Monnet bursunun darbe girişiminden sonra Ağustos ayında durdurulduğunu ve hala geri gelip gelmeyeceğine dair bir haber olmadığını düşününce TEV Fransa Büyükelçiliği bursu elde kalan yegane fırsatlardan biri.
Fransa'da okumak için başvurduğum 3 bursun 1'inden direk kabul aldım, diğer ikisinden önce beklemede olup sonra aldım bursu. Hem şanslı hem şansızım. Ama şimdi düşününce her şey benim için en iyi olacak şekilde sonuçlandı çünkü 3 farklı kurumun (TEV, Campus France ve Avrupa Birliği Bakanlığı) bursiyeri olmuş oldum.
Ama TEV bursunun da öğrencilere yepyeni kapılar açtığı ve onun da çok iyi bir burs olduğu gerçeğini göz ardı etmeyelim. Hele de şu an Jean Monnet bursunun darbe girişiminden sonra Ağustos ayında durdurulduğunu ve hala geri gelip gelmeyeceğine dair bir haber olmadığını düşününce TEV Fransa Büyükelçiliği bursu elde kalan yegane fırsatlardan biri.
Fransa'da okumak için başvurduğum 3 bursun 1'inden direk kabul aldım, diğer ikisinden önce beklemede olup sonra aldım bursu. Hem şanslı hem şansızım. Ama şimdi düşününce her şey benim için en iyi olacak şekilde sonuçlandı çünkü 3 farklı kurumun (TEV, Campus France ve Avrupa Birliği Bakanlığı) bursiyeri olmuş oldum.
2017 başvuruları 31 Mart'a kadar. TEV - Fransa Büyükelçiliği Yurtdışı Yüksek Lisans Bursu ile ilgili daha ayrıntılı bilgiye şuraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.



