1 Şubat 2016 Pazartesi

Türkçe Rock Nostalji

Her şey dün gece rüyamda Teoman'ı görmemle başladı. Bir televizyon şovunda beraber İstanbul'da Sonbahar'ı söyleyecektik. Kenara çekiyordu beni prova yapmak için. Nasıl heyecanlandım. Küçükken çoğu genç kız gibi en beğendiğim Türk şarkıcılardan biriydi. Orta okul 7. mi 8. sınıfta mıyım, her yaz tatilinde olduğu gibi Marmaris'te anneannemin yanındaydım. Teoman konsere gelmişti. Kuzenim Çisel'le gittik, anneannem bizi konsere bırakıp çıkışta aldı. Şimdi düşününce baya küçüğüm aslında iyi salmış bizi tek başımıza. Sağ olsun anneannem bana kendime güven aşılayan, kimseye ihtiyaç duymadan yaşayabilmeyi öğretmiş hayatımdaki en önemli karakterlerden biri. O konserde en önlere geçmeyi başarmıştık. Manyak kızın teki Teoman'a peçete verdi, alın terini sildirtip peçeteyi geri istedi. Allah akıl fikir versin. O peçeteyle eve gidip naptı acaba sonra? Sahnede sürekli sigara içip duruyordu. Zamparanın Ölümü şarkısından sonra tam sigarası bitti yere attı, "Teomaaaaan sigaranı bana ver" diye çemkirik bir ses çıkardım. Ayağıyla sigaranın ucunu iyice söndürüp bana doğru şut attı. Aldım sigarayı valla. Eskiden bir anı kutum vardı onun içinde saklıyordum. Duruyordur herhalde hala. O kutunun içinde Kaan Tangöze'nin sigarası da mevcut.

Bu rüyadan sonra bugün inanılmaz bir Türkiye özlemi sardı beni. Sabahtan beri Şebnem Ferahlar, Bulutsuz Özlemiler, liseyi üniversiteyi anmalar, canımın arkadaşlarla Ömer'in evinde rakı meze yapmayı çekmesi, Bizim Büyük Çaresizliğimiz'i izleyip Ankara'yı özlemeler... Bugün de hiç Türk gazetelerine bakmamış, sosyal medyada Türkiye'de dönen saçmalıklardan hiçbirine denk gelmemiştim. Sakin bir özlem o yüzden.

Yukarıda anlattıklarımdan tahmin edeceğiniz üzere küçükken Türkçe Rock fan kulübünün köklü üyelerindendim. Konserlere 10 saat önceden gidip en önde olmaya çalışanlardan. Bugün de özleyip benim zamanımın kudretli Türkçe rockına yıllar sonra geri dönüş yapınca o zamanlar beni çok etkilemiş şarkıcı ve şarkılardan bir liste yaptım. Benim yaşlarımda olan çoğu insana nostalji yaptıracak şarkılar muhtemelen. Ve yine muhtemelen hepsi klişe gelecek ama nostaljiler klişelerden oluşur.

Şebnem Ferah - Bugün


Şebnem Ferah'ın "Artık Kısa Cümleler Kuruyorum" albümünden Bugün şarkısı bir aşk şarkısı değil, Şebnem Ferah'ın içinden gelmiş. Uzun süren bir hastalıktan ölen ablası Aycan Ferah için yazmış. Şebnem Ferah'ın (yuh alt alta 'Şebnem Ferah'ın' denk gelmiş, takıntılı mıyım neyim) bu saçları ilerde saçlarımı turuncuya boyamaya daha küçükken karar vermemi sağlamıştı. Üniversiteye başlayınca yaptığım ilk işlerden biri dövme yaptırmak ikincisi de saçımı turuncuya boyamak oldu.




Duman - Her Şeyi Yak


Duman Sezen Aksu'nun şarkısına yaptığı coverla popüler olmuştu. 

Teoman - İstanbul'da Sonbahar




O kadar rüyamda görmüşüm, bunu da koymadan olmaz. İstanbul'da yaşamaya deliler gibi özendiğim zamanların şarkısı.

Bulutsuzluk Özlemi - Uçtu Uçtu




Bu şarkıda adamın aklını kafatasında tutamayışı etkilemişti beni hep. Bu arada Nejat Yavaşoğulları ne tatlı adam ya. Robert Plant'in 2007'de İstanbul'daki konserinden sonra hemen çıkmamış etrafa bakınmaya devam etmiştik Gökçe'yle. Sevdiğimiz Türk rockçılardan birileri kesin dinlemeye gelmiştir diye. Sonra sağda arkada Nejat Yavaşoğulları'nı gördüm. Genç bir kızla ayakta duruyordu, elleri ceplerinde. Nejat Abiiii diye heyecanla seslenerek yanına gittim. "Merhaba arkadaşlar, konser çok iyiydi değil mi" diye sordu bize. Kendi jenerasyonlarından çok daha ileri jenerasyonlara da seslenebilmiş, onların da sesi olmuş, etkileyebilmiş olmaları Bulutsuzluk Özlemi'nin yerini hep ayrı yaptı ben de. Yine aynı konserde daha sonra Şebnem Ferah'ı gördük. En önde VIP kısmında genç bir adamla oturuyordu. Asker yeşili kıyafeti ve sarı, apartman topuklu ayakkabıları vardı. VIP kısmı korunmamıştı, kolayca geçilebiliyordu. Küçüklüğümden beri Şebnem Ferah'la yüz yüze tanışmayı bekliyordum. Sonunda o an gelmişti. Yanına gittik. Bacakları sol tarafa dönük, sağ bacağını sol bacağının üstüne atmış, sağ bacağını sallıyor, sağındaki adamla konuşuyordu. "Merhaba Şeboo ben Aycan" diye samimi bir şekilde konuşmaya başladım. Sırf ablasının adıyla aynı adı taşıyorum diye bana ilgi duyacağı hayalini kurmuştum hep. Kafasını bana çevirip donuk donuk merhaba dedi o kadar. Başka hiçbir şey demedi. Ne sıcaklık ne bir şey, sadece donuk bir ifade. "Bir kere de rahat yok mu arkadaş" der gibi. Şebnem Ferah'ın hep çok tatlı bir kadın olduğunu hayal eden ben o günden sonra dinlemedim kadını. Kadının hiç hayran çekesi yoktu herhalde şimdi anlıyorum ama ne yapalım etkilenmeyelim mi gene de. Sevdiğin müzisyenleri kafanda idealleştirmek müziğe olan sevgi için her zaman tehlikeli. Kadın gıcık diye müziğini niye dinlemeyelim oysa ki?

Nejat Yavaşoğulları'nı bir kere de Barışa Rock Festivali'nden dönerken gördüm. Yine aynı seneydi sanırım. Yine kuzenlerim ve onların bir iki arkadaşıylaydım. Bütün günü orada geçirdik akşam üstü dönmeye karar verdik. Akşam çalacak gruplardan biri de Bulutsuzluk Özlemi'ydi. Yol kenarında sıra halinde yürüyorduk. Trafik yavaş akıyordu. Arabasıyla gelen Nejat Abi'yi gördük. Sanırım fark eden Çisel Abla'mdı. Çevreye algısı çok açıktır, böyle şeyleri fark eden genellikle o olur. Sonra bize yine mütevazı bir şekilde "Erken dönüyorsunuz arkadaşlar" dedi. Sen ne iyi bir adamsın ya.

Aslı-Kördüğüm  



Bu şarkı da bir cover aslında, Hümeyra'nın Kördüğüm şarkısı. Ama yaşım büyük değil ki benim, nereden bileyim ben o şarkıyı dergilerde cover olduğunu okumasam. Bu şarkıyla ben Aslı sayesinde tanıştım, çok da uymuş bence kendine. Klibi de ne duru ne temiz bir klipti. Aslı'yı çok da sevmezdim aslında ama az biraz dinledim.

Mor ve Ötesi - Cambaz




Aslında gönlümden Daha Mutlu Olamam şarkıları geçiyordu ama daha klişe ve daha nostaljik olduğu için Cambaz'ı seçtim. Şimdi hiç entellik taslamaya gerek yok, Mor ve Ötesi'ni zaten bu şarkıyla tanıdım.

Kurban-Yalan Dostum


Kurban en sevdiğim gruplardan biriydi. Ankara'da Anatolia Showland'te ortaokul arkadaşım Ilgın'la gittiğimiz konserlerinde (sanırım 2005 senesiydi) seyircinin teki sahneye pil fırlatmıştı da vokal Deniz çok sinirlenmişti. Konserin geri kalanını bütün seyirci ışıkları açık söylediler ve konseri de tahminimce daha kısa kestiler. O konserden unutamadığım şeylerden bir diğeri de en önlerde başladığım konserin sonlarını kafamın üstüne çıkan genç punkın teki yüzünden arkalara savrulmuş olarak bitirmiş olmam. Kafamın üstünde konseri dinleyebileceğini mi düşünüyordu gerçekten de? 

Yeni Türkü - Yeşilmişik



Yeni Türkü benim için liseyle o kadar özleşmiş bir grup ki. Lisedeki arkadaş grubumla çok konserlerine gittik. En unutamadılarımdan biri Ankara Üniversitesi'ndeki konserleri. Bu şarkıyı dinleyince aklıma Burcu gelir hep. O konserde grupça çekindiğimiz bir fotoğraf var zihnimde. Boynumda yeşil şalım var, Osman, Elçin, Burcu, Emre...herkes fotoğrafta. 

Ankaralı Gruplar

Bir de bir dönem Ankaralı gruplar patlaması olmuştu. Manga, Seksendört (yok bu ikisine hiç sarmadım şükürler olsun), Çilekeş, Dorian, Sakin, TNK... Onların hepsine ithafen bir şarkı gelsin o zaman.



Ogün Sanlısoy - Saydım




Ogün Sanlısoy'un çıkış parçasıydı bu. Evet; şarkıda, klipte, Ozan Sanlısoy'un yılan deseni gibi gözüken ama yılan deseni olmayan gömleğinde, Tarkan stilindeki saç kesiminde kıroluk var ama napalım, severek dinledik şarkıyı. Pentagram'ın grup üyelerinden diyip saygıda kusur etmiyoruz.

Gripin - Hayat Mars Etti

Kıro demişken Gripin geldi aklıma. Türkiye'nin ilk arabesk rock gruplarından. Bazen bir grubu daha klipleri çıkmadan, adlarını hiçbir dergide, yüzlerini hiçbir kanalda görmeden keşfeder dinlersiniz ya. Gripin benim için o gruplardandı. Albüm indirme sitelerinden birinde tesadüfen indirip keşfetmiştim Ankaralı grup diye. İlk albümlerini ne kadar kıro olduklarını düşünmeden dinleyince aslında bayağı güzel albüm. İndirdiğim albümü beğenince birkaç gün sonra CD'sini de almıştım. Tupturuncu bir kapağı vardı, grup üyelerinin tipi anlaşılmıyordu. Sonra vokalin arabesk arabesk gözlerini kısarak şarkı söyleyişini görünce ve grup popülerleşir popülerleşmez bitti benim için. Canlı bile dinlemedim hiç. En çok "Hayat Mars Etti" şarkılarını seviyordum o albümden. Onun da yeni versiyonunu yapmışlar. YouTube'da sadece o var. O yüzden dinlemek isteyene Daily Motion  linki.